Homiletiskt hantverk. Praktisk handledning för predikan i kyrkoåret av
Bo Johanneryd, präst och teologie doktor i kyrkovetenskap, är en praktisk
handledning för predikoarbetet. Boken har tre kapitel. I första kapitlet
diskuteras predikans art och syfte. Flera möjliga definitioner av predikan
redovisas, men Johanneryd erbjuder ingen egen. Från Yngve Brilioth och hans
verk ”Predikans historia” hämtar han tre syften med predikan; den har ett
liturgiskt, ett exegetiskt och ett profetiskt moment. Därmed menas att predikan
har sin plats i gudstjänst och kyrkoår, ska lägga ut texten (framför allt
evangeliet) samt tala Guds ord till varje tid och plats. Johanneryd framhåller
evangeliets ärende och substans framför den enskilda söndagens tema och synen
på texten som enbart inspirationskälla. Han skriver: ”…kyrkoåret handlar inte
främst om enskilda ämnen och rubriker. Kyrkoåret är ett Kristusår, dynamiskt
uppbyggt kring den andra trosartikelns avgörande punkter” (1). Det får anses
vara en viktig poäng. I bokens två andra kapitel ges dels ett antal exempel på
predikoarbetet från text till utkast enligt en angiven arbetsprocess, samt en
översikt över kyrkoårets söndagar ur ett homiletiskt perspektiv. Sist i boken
finns en översikt över annan homiletisk litteratur.
Boken igenom betonar Johanneryd kyrkans dogmer och framhåller utvecklingen av Luthers lilla katekes av år 1878 (2). Han ägnar litet eller inget utrymme åt att analysera nutidssamhället eller att finna kopplingar till den sociala kontexten (samhället församlingen lever i). Begreppet kontextualisering, som vanligtvis innebär en kristen analys av samhället utifrån Bibelläsningen, avser i denna bok predikans förankring i kyrkans dogmer och bekännelse. För det som vanligen kallas kontextualisering använder Johanneryd ordet aktualisering, med hänvisning till en katolsk skrift om Bibeltolkning.
Till bokens förtjänster hör de exempel på predikoarbete som redovisas i kapitel II samt den översikt över kyrkoårets söndagar som redovisas i kapitel III. Däremot upplever jag inte att den ger den direkta handledning som man finner hos andra verk. Kanske är detta en bok för den mer vane predikanten som behöver en kortfattad vägledning. Eftersom den är så pass kortfattad och översiktlig – den omfattar cirka 120 sidor – upplever jag den mer som ett referensverk som man kanske tittar i ganska tidigt i sitt predikoförberedande arbete. Vad jag saknar är en analys av det moderna samhället och dess livsvillkor. Konsumtion, individualism eller andra nutidstendenser berörs inte, vilket är förvånande för en så sent tillkommen bok. Johanneryd är doktrinärt stringent men väver inte in den sociala kontexten, vilket gör att boken känns lite gammalmodig. Boken är utgiven 2012 av GAudete förlag, Helsingborg.
Boken igenom betonar Johanneryd kyrkans dogmer och framhåller utvecklingen av Luthers lilla katekes av år 1878 (2). Han ägnar litet eller inget utrymme åt att analysera nutidssamhället eller att finna kopplingar till den sociala kontexten (samhället församlingen lever i). Begreppet kontextualisering, som vanligtvis innebär en kristen analys av samhället utifrån Bibelläsningen, avser i denna bok predikans förankring i kyrkans dogmer och bekännelse. För det som vanligen kallas kontextualisering använder Johanneryd ordet aktualisering, med hänvisning till en katolsk skrift om Bibeltolkning.
Till bokens förtjänster hör de exempel på predikoarbete som redovisas i kapitel II samt den översikt över kyrkoårets söndagar som redovisas i kapitel III. Däremot upplever jag inte att den ger den direkta handledning som man finner hos andra verk. Kanske är detta en bok för den mer vane predikanten som behöver en kortfattad vägledning. Eftersom den är så pass kortfattad och översiktlig – den omfattar cirka 120 sidor – upplever jag den mer som ett referensverk som man kanske tittar i ganska tidigt i sitt predikoförberedande arbete. Vad jag saknar är en analys av det moderna samhället och dess livsvillkor. Konsumtion, individualism eller andra nutidstendenser berörs inte, vilket är förvånande för en så sent tillkommen bok. Johanneryd är doktrinärt stringent men väver inte in den sociala kontexten, vilket gör att boken känns lite gammalmodig. Boken är utgiven 2012 av GAudete förlag, Helsingborg.
Mattias
(1) Johanneryd sid 16.
(2) Det vill säga Luthers lilla katekes med senare tillkomna frågor och svar.
(2) Det vill säga Luthers lilla katekes med senare tillkomna frågor och svar.