söndag 23 juni 2013

Den högstes profet


Johannes döparen är en av de mest fascinerande gestalterna i Bibeln. Åtminstone tycker jag det. Dagens evangelium berättar om hans födelse och hur han får sitt namn; Johannes, eller på hebreiska Yochanan, ett namn som betyder Herren är nådig. Johannes framhålls i den kristna traditionen som den som föregår och pekar mot Jesus. Den siste av Gamla testamentets profeter och den som förebådar Kristus. Han säger om sig själv att han är rösten som ropar i öknen att man ska bana väg för Herren – Jesus, Guds son. Detta är en återgivning av Jesaja 40:5, som kan översättas på två vis;
”En röst ropar: Bana väg för Herren genom öknen”,(1) eller
”En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren”.
Eftersom Johannes står ute i öknen och ropar så är det den senare versionen han använder för att identifiera sig själv inför de utsända från Jerusalem som ska ta reda på vem han är.
Relationen mellan Johannes och Jesus är spännande. För det första är de släktingar genom sina mödrar. Johannes är ett halvår äldre än Jesus, vilket är orsaken till att midsommaren är Johannes’ högtid i kyrkoåret. Det är helt enkelt ett halvår innan jul, som blev den högtid då vi firar Jesu födelse. För det andra beskrivs även Johannes’ födelse som ett evangelion, ett gott budskap (2). Lukasevangeliet berättar utförligast om Johannes, och här framträder ett parallellskeende; ärkeängeln Gabriel förebådar först Johannes’ födelse för hans far Sakarias och därefter Jesu födelse inför Maria. Dock var Johannes’ föräldrar till åren (vilket för tanken till Abraham och Sara) medan Maria var en ung flicka. Johannes kom också att leva sitt liv på ett sätt som liknar Gamla Testamentets nasirer, ett slags asketer (3). Gammalt och nytt knyts ihop i relationen mellan Johannes och Jesus, och det är tydligt hur stafettpinnen liksom lämnas över från den ene till den andre.
Kärnan i Johannes’ budskap var syndernas förlåtelse genom omvändelse och dop och att det skulle komma någon annan efter honom som skulle döpa i helig ande och eld. Johannes döpte Jesus, som sedan påbörjade sin egen verksamhet. Johannes predikade mycket av det budskap som sedan blev det kristna, och rent kronologiskt kom Jesus som en efterträdare till Johannes. Men jag vill att vi stannar upp här, innan stafettpinnen slutgiltigt överlämnas. Det är midsommar, året har vänt och dess kortaste natt har passerat. Ovanför polcirkeln är det midnattssol. Jag ser för mitt inre öga Johannes döparen som står vid en bäck någonstans i Sommarsverige och ropar till oss att även vi ska vända om så att vi är beredda när ljuset föds mitt i vintern. Allt det Johannes och Jesus sa och gjorde är alltid aktuellt, året om. Men det ligger ändå en stark symbolik i att när det är som ljusast profeterar Johannes om det stora ljuset som ska födas om ett halvår. ”Var beredda”, säger han. ”Vänd om och lär dig prioritera rätt saker. Jag är bara förtruppen, välkomstkommittén. Räddningen finns hos honom som kommer. Han ska bli större och jag mindre!”Så sluts cirkeln mellan de två: Johannes och Jesus, på många sätt varandras spegelbilder och båda med ett budskap till oss.

Mattias

(1) Enligt Bibel 2000
(2) Lukas 1:19
(3) Nasirer var ett slags asketer i det gamla Israel som skulle leva enligt vissa regler. Bland annat fick de inte raka hår eller skägg och de fick heller inte dricka alkohol. Detta finns beskrivet i 4 Mosebok kapitel 6.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar