Johannes döparen är en av de mest fascinerande
gestalterna i Bibeln. Åtminstone tycker jag det. Dagens evangelium berättar om
hans födelse och hur han får sitt namn; Johannes, eller på hebreiska Yochanan,
ett namn som betyder Herren är nådig. Johannes framhålls i den kristna traditionen
som den som föregår och pekar mot Jesus. Den siste av Gamla testamentets
profeter och den som förebådar Kristus. Han säger om sig själv att han är
rösten som ropar i öknen att man ska bana väg för Herren – Jesus, Guds son. Detta
är en återgivning av Jesaja 40:5, som kan översättas på två vis;
”En röst ropar: Bana väg för Herren genom öknen”,(1)
eller
”En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren”.
Eftersom Johannes står ute i öknen och ropar så är
det den senare versionen han använder för att identifiera sig själv inför de
utsända från Jerusalem som ska ta reda på vem han är.
Relationen mellan
Johannes och Jesus är spännande. För det första är de släktingar genom sina
mödrar. Johannes är ett halvår äldre än Jesus, vilket är orsaken till att
midsommaren är Johannes’ högtid i kyrkoåret. Det är helt enkelt ett halvår
innan jul, som blev den högtid då vi firar Jesu födelse. För det andra beskrivs
även Johannes’ födelse som ett evangelion, ett gott budskap (2).
Lukasevangeliet berättar utförligast om Johannes, och här framträder ett
parallellskeende; ärkeängeln Gabriel förebådar först Johannes’ födelse för hans
far Sakarias och därefter Jesu födelse inför Maria. Dock var Johannes’
föräldrar till åren (vilket för tanken till Abraham och Sara) medan Maria var
en ung flicka. Johannes kom också att leva sitt liv på ett sätt som liknar Gamla
Testamentets nasirer, ett slags asketer (3). Gammalt och nytt knyts ihop i
relationen mellan Johannes och Jesus, och det är tydligt hur stafettpinnen
liksom lämnas över från den ene till den andre.
Kärnan i Johannes’
budskap var syndernas förlåtelse genom omvändelse och dop och att det skulle
komma någon annan efter honom som skulle döpa i helig ande och eld. Johannes
döpte Jesus, som sedan påbörjade sin egen verksamhet. Johannes predikade mycket
av det budskap som sedan blev det kristna, och rent kronologiskt kom Jesus som
en efterträdare till Johannes. Men jag vill att vi stannar upp här, innan
stafettpinnen slutgiltigt överlämnas. Det är midsommar, året har vänt och dess
kortaste natt har passerat. Ovanför polcirkeln är det midnattssol. Jag ser för
mitt inre öga Johannes döparen som står vid en bäck någonstans i Sommarsverige
och ropar till oss att även vi ska vända om så att vi är beredda när ljuset föds
mitt i vintern. Allt det Johannes och Jesus sa och gjorde är alltid
aktuellt, året om. Men det ligger ändå en stark symbolik i att när det är som ljusast
profeterar Johannes om det stora ljuset som ska födas om ett halvår. ”Var beredda”,
säger han. ”Vänd om och lär dig prioritera rätt saker. Jag är bara förtruppen,
välkomstkommittén. Räddningen finns hos honom som kommer. Han ska bli större
och jag mindre!”Så sluts cirkeln mellan de två: Johannes och Jesus, på många sätt varandras spegelbilder och båda med ett budskap till oss.
Mattias
(1) Enligt Bibel 2000
(2) Lukas 1:19
(3) Nasirer var ett slags asketer i det gamla
Israel som skulle leva enligt vissa regler. Bland annat fick de inte raka hår
eller skägg och de fick heller inte dricka alkohol. Detta finns beskrivet i 4
Mosebok kapitel 6.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar