söndag 9 februari 2014

Den sådd Gud har sått är god







Text: Matteusevangeliet 13:24-30

Han lät dem höra en annan liknelse: ”Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker. Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset. Då gick tjänarna till sin herre och sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?’ Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ – ’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’”

Den här texten är liten Bibel som sammanfattar det kristna budskapet på några korta rader. Man kallar ju Johannesevangeliet 3:16 för ”lilla Bibeln” för att den berättar kärnan i den kristna tron, att så älskade Gud världen att han gav den sin ende Son för att de som tror på honom inte ska gå under utan få evigt liv. På samma sätt är det med den här texten. Det börjar med i det goda, att det goda kom först och är det ursprungliga. Sedan drabbas vi av det mörka och onda. Men till sist segrar Gud. Det dyker upp ogräs i sådden, och vi vill in och rycka upp det. Men skördens Herre säger: ”Stopp! Klampa inte in där, för då trampar ni ner mer än ni räddar.” För han vet att även om det finns ogräs i åkern så är sådden ändå god och värd att ta vara på. Så när han rekryterar arbetare till sin skörd så säger han åt dem att vänta tills säden är mogen. Då kan de skörda och tröska den och skilja bort ogräset från vetet. Den sådd som Gud har sått är god. Oavsett hur mycket ogräs som växer i åkern så är den ursprungliga sådden god och värd att ta vara på – och det kommer Gud att göra.
Förr i tiden så skar man säden för hand med ett redskap som kallas skära. Sedan bredde man ut den på ett stort golv och slog på den med ett redskap som kallas slaga så att kornen lossnade från axen. Sedan tog man stora skyfflar och kastade iväg säden genom luften. Eftersom sädeskornen var tyngre så flög de längre bort än agnar och ogräs. Så tröskade man förr och så tröskade man nog i Israel på Jesu tid också. Kom ihåg vad Johannes säger om Kristus: Sannerligen, han är redan här, och han har kastskoveln i handen. Och han ska skilja agnarna från vetet. Vetet ska han samla i sin lada, men agnarna ska han bränna i en ugn som aldrig slocknar. Det är tuffa ord. För Jesus är tuff. För honom är det inte nog med att vi existerar. Jesus vill ge våra liv riktning, mening och syfte. Det är därför han ger oss bilder av den yttersta tiden som skakar om oss litegrann.
Vad är då ogräs för något? Jo, det är ju sådan växtlighet som vi människor utifrån vårt egennyttiga tänkande har dömt ut som icke önskvärd. För vi har ju ordnat naturen så att den ska tjäna oss. Vi har verkligen tagit oss an rollen som skapelsens krona. Och då vill vi inte ha tistlar i åkrarna och maskrosor i rabatterna. Vi vet att det finns människor som betraktas som icke önskvärda och att det finns krafter som mycket konkret vill städa bort dem så att de inte ska fläcka bilden av vår fina lilla odling. Men det är inte ett tänkande som Gud gillar. Gud vill att alla som lever på jorden ska växa upp tillsammans. Och när Gud bestämmer sig för att låta skäran gå, då ska det visa sig vad som verkligen är god sådd och vad som verkligen är ogräs. Jag kan tänka mig att det är den som självsvåldigt klampar in i olika problematiska odlingar och ska rensa upp som beter sig som ett ogräs. Men även den människan vill Gud rädda.
Om jag lever mitt liv så att jag helt slutar vara vänd mot min medmänniska och vänd mot Gud så tappar jag färdriktningen. Men räddningen ligger ju i detta att även om jag har ogräs i min åker – och kanske ganska mycket ogräs – så är den ursprungliga sådden god och värd att ta vara på. Och det kommer Gud att göra. Men det är ett arbete och en process. För först ska säden mogna. Sedan ska den skäras och tröskas. Men till sist segrar Gud.

Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar