Lathund för predikanter




Mycket av förarbetet till att skriva en predikan handlar om att belysa den text man har tänkt predika över så mycket det bara går. Egentligen kan man inte ta in för många uppslag, men ofta hinner man inte läsa så mycket innan söndagen har kommit och predikan ska levereras. Därför tänkte jag här ställa upp ett antal enkla punkter. Man behöver inte göra alla.

  • Börja med att läsa texten. Läs flera gånger. Läs högt. Inta olika roller och läs replikerna med olika röstlägen. Dramatisera litegrann. Betona olika. Växla exempelvis mellan att betona pronomen respektive verb.
  • Ska du predika över evangeliet så läs också GT- och episteltexten. Läs också gärna de andra årgångarnas texter. Vad har de gemensamt och vad skiljer dem åt?
  • Strukturera upp texten vers för vers, parafrasera om du vill förtäta det som sägs. Finns det en berättarteknisk struktur? Byggs det upp till något? Finns det ett klimax eller ett crescendo?
  • Finns det en huvudpoäng i texten? Vilken är den i så fall? Kan du med några enkla ord formulera vad texten vill säga? Hur kan det kopplas till vår samtid, vårt samhälle?
  • Skriv ner allt som texten spontant får dig att tänka på! Alla associationer till samhällsföreteelser, reklamfilmer, budskap i samtiden osv. Allt du kommer på! Håll inte igen där, för det är den Helige Ande som bokstavligen inspirerar dig. Du kommer att få redigera ändå.
  • Vad i texten orsakar oro och vad inger hopp? 
  • Skriv om textens verser till nutid och fråga dig på vilket sätt det som sägs kan appliceras på dig själv eller oss idag.
  • Vilket är söndagens tema? Läs dagens bön.
  • Hitta psalmer i psalmvalslistor, såväl sådana som föreslås för söndagen eller som är skrivna efter de verser som ingår i texten. I evangelieboken finns en lista på Bibelverser med tillhörande psalmer (åtminstone i min :) Vilken tolkning ger de av texten?
  • Var ska predikan hållas? Vad vet du om platsen, orten, befolkningssammansättningen? Vad livnär sig folk på? Hur bor de? Vad kan du hitta i miljön och det vardagliga livet som människorna kan känna igen sig i?
  • Kan nyckelbegrepp i texten kopplas till eller jämföras med eller ställas i motsatsförhållande till ord och koncept som är vanliga idag?
  • Vilka bilder kan du använda för att tydliggöra eller förankra textens budskap i vårt moderna liv? Åker texten berg- och dalbana är det kanske en bra bild för att livet går upp och ner? Eller ner och upp om man ska hålla sig till det centrala budskapet om död och uppståndelse :)
  • Rådfråga en bra Bibelkommentar. Själv brukar jag (även om det inte är en kommentar i sig) titta i Luthers huspostilla och läsa hans företal till Bibelns böcker. Luthers språk kan kännas gammaldags men han är ofta rakt på sak vilket befriar tanken.
  • Kolla upp viktiga begrepp i konkordanser och liknande och sök efter nyanser i deras innebörder. Läs också gärna alternativa översättningar av texten på svenska eller andra språk. Där kan man ha använt andra formuleringar som vidgar tolkningen av texten.
  • Sist men inte minst: BE!

Viktigt är också att ställa text och predikan i ljuset av evangeliet och korset och fråga hur de stämmer in i evangeliets huvudbudskap. Vi ska trots allt predika ett evangelium. Vad är befriande i din predikan? Glöm aldrig att läsa Skriften med hjärtat. Bibelordet ”klyver märg och ben” och söker sig till det innersta i våra liv. Och kom ihåg; ordet är givet, ordet ska predikas.

Enkla råd om du kör fast

  • Klipp ut ett antal bilder ur lokaltidningen. Fundera på vad de föreställer och uttrycker. Vilket sinnestillstånd har människorna på bilderna? Vad kan ha hänt? Vilken stämning andas bilderna?
  • Skaffa ett set s.k. mannakort med Bibelhänvisningar. Dra ett och läs versen och fundera på om det kan relatera till den text du ska predika över eller sätta den i ett nytt perspektiv på nåt sätt. Kommer du inte på nåt så dra ett nytt kort.
  • Byt miljö! Gå ut i skogen där ingen hör dig och skrik ut Bibeltexten. Var det så det kändes att vara den Bibelgestalten? Vem lyssnar till en röst i ödemarken?
  • Gör en s.k. exposure, dvs en enkel omvärldsanalys där du går genom ett samhälle och observerar vad som händer, vilka människor du möter, hur de verkar bo, hur samhället ser ut osv.
  • Skriv på ett nytt sätt! Skriver du på dator, byt till papper och penna – eller tvärtom.

Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar