måndag 19 augusti 2013

Heliga ord om helig jord


Jag har inte bloggat på två veckor på grund av en kombinerad forsknings- och semesterresa till Norge och södra Norrland (Härnösands stift). Jag har haft annat att göra helt enkelt. Men nu är jag tillbaka och har en spännande höst framför mig då jag framför allt ska skriva min masteruppsats i missionsvetenskap.
  Den nionde till elfte augusti genomfördes Samiska kyrkodagar i Mo i Rana och jag var där! Under devisen Aejlies eatneme! Aejlies Baakoe (sydsamiska; Helig jord! Heliga ord) hölls det seminarier om urfolk, klimat, försoningsarbete och samisk teologi. Bilden ovan föreställer det stora konferenstältet där de flesta gudstjänsterna och seminarierna hölls. Försoning var som sagt ett stort ämne liksom hur urfolkens syn på relationen till naturen kan bidra till det teologiska samtalet i vår tid. I vimlet syntes alla kända namn i sammanhanget och de svenska och norska biskoparna i de nordliga stiften. Från Finland fanns representanter för Evangelisk-lutherska kyrkan och Finska ortodoxa kyrkan. Även samer från Kolahalvön i Ryssland var där, vilket var glädjande. Ledaren för Samisk kirkeråd i Den norske kirke, Tore Johnsen, sade att man inte hade varit kompletta utan dem.
  Anders Wejryd uppmanade i en debattartikel i Dagens Nyheter den svenska regeringen att ta större hänsyn till samerna. Lite tråkigare då att se att Kyrkans tidnings reporter hade angett temat för kyrkodagarna fel och att det inte blev en större artikel i tidningen. Sådant kan sända viktiga signaler om hur viktigt - eller oviktigt - ett ämne anses vara.
  Jag sitter nu och försöker smälta alla intryck! Det har verkligen varit en lärorik resa. Nu har jag en massa anteckningar och intervjuer att renskriva och transkribera. Så får vi se vilka betraktelser som föds ur det arbetet!

Heelsegh!
Mattias (eller Maahke som jag har fått veta är den samiska motsvarigheten)

2 kommentarer:

  1. Läst denna?
    http://blogg.svenskakyrkan.se/biskoptuulikki/2013/08/19/dags-visa-vad-forsoning-betyder/

    ps. Det går hur bra som helst att kommentera via den riktiga datorn. Synd att det inte går lika problemfritt från min mobil, men den börjar ju bli gammal nu...

    SvaraRadera
  2. Hej, teknikens under som man brukar säga :) Tack för länken, den hade jag inte sett! Det saknades ju inte närvaro av biskopar i Mo i Rana, vilket visar att man tillmäter detta en rätt stor betydelse. Också en signal som tolkas. Jag fick tillfälle att växla några ord med henne och med Anders Wejryd och Luleåbiskopen Hans Stiglund.

    SvaraRadera