fredag 17 maj 2013

Är Nisses öl genmodifierad?



FREDAG: RETORIK.

Idag är det meningen att vi ska kika på retoriken i vår predikan. Frågor att ställa är:

  • Vilka talar vi för?
  • Hur talar de?
  • Vad talar de om?

Det brukar sägas – och det säger Wilson också – att man kan föreställa sig en person som sitter i kyrkan och rikta sin predikan till den personen. Det är självklart en fiktiv person, men det kan göra skrivandet lättare än om man tänker sig att tala till alla. Jag tänker mig att jag talar till Nisse. Nisse vaknar lite småtrött på söndagmorgonen efter att ha tittat på Melodifestivalen hela natten. Han brukar inte gå i kyrkan men av nån anledning gör han det ändå. Vad ska jag säga till honom?
                      Vad gäller gårdagens läxa, att hitta ett trouble i vår värld, så har jag tänkt utgå från nyheten att ungerska myndigheter har förstört en GMO-odling tillhörande företaget Monsanto och utifrån detta tala om patentering av livets byggstenar. Jag upplever att detta är något vi behöver om inte omvändas ifrån så i alla fall behandla med bra mycket större etik än vad jag upplever att man gör. Människor leker gud idag. Starka kommersiella krafter experimenterar med gener och vill monopolisera livsmedelsproduktionen i världen. Min personliga upplevelse är att detta kommer att leda till undergång – om inte för världen så för arter och biotoper. Är Nisses öl genmodifierad?
                      Jag missade att skriva det, men det ingick också i gårdagens övning att finna en bild eller berättelse som understryker budskapet. Och under den övning i Bibliodrama som jag skrev om igår så kom jag att tänka på att lära sig simma. Jesus är som en simlärare som är med lärjungarna tills han bedömer att de kan simma själva. Då lämnar han dem men ger dem istället sanningens (eller simningens? :) ande. Vi får se hur jag lyckas väva samman det. Vad vi har nu är i alla fall:

  • Textens trouble: det är inte som ni/vi tror
  • Predikans trouble: genmodifiering och patentering av utsäde
  • Textens grace: Gud ska utgjuta sin ande och rädda dem som tror
  • Predikans grace: vi kan rädda oss om vi agerar i tid för att hindra det som håller på att hända

Predikans theme sentence: Gud räddar dem som tror – eller räddar kanske alla genom dem som tror!? De som gör det rätta räddar situationen vilket alla räddas av.

Imorgon ska vi – förutom att kika på mellofinalen – se hur vår predikan står sig i ljuset av evangeliet och kristen doktrin. Vi ses då!

Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar