tisdag 1 oktober 2013

När föddes Jesus?


Jag har fått en fråga via Ask.fm men eftersom virusskyddet avråder från att gå dit svarar jag via bloggen istället. Frågeställaren grattar på födelsedagen vilket gör att jag drar slutsatsen att vederbörande känner mig via Facebook. "Tack" säger jag, men visst hade det varit roligare om gratulanten inte hade varit anonym. Till frågan. Frågeställaren frågar: När föddes Jesus? Svar: Jag vet inte. Den kristna tideräkningen skapades långt senare och baseras på en felberäkning. Hur beräkningen gick till - och därmed gick fel - vet jag inte, men jag vet att den Herodes som det talas om i evangelierna dog år tre eller fyra före det år vi kallar år noll. Det stämmer inte heller med den skattskrivning som omtalas i Lukas. Vad gäller julen är det viktigt att minnas att vi firar Jesu födelse, inte hans födelsedag. Datumet den 25 december har med den romerska solkulten att göra; man gjorde om en romersk högtid till ett firande av Kristi födelse. Jag hoppas därmed att frågeställaren - som gärna får tala om vem hen är - har fått sitt svar och är nöjd med det.

Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar