När Jesus inleder sin offentliga verksamhet sker det genom några viktiga symbolhandlingar. Först döps han i Jordan av Johannes, och sedan går han ut i öknen för att prövas. Sedan står han i sin hemstad Nasarets synagoga och läser ur profeten Jesajas bok, det ställe vi kallar kapitel 61. Herrens ande är över mig, ty han har smort mig idag till att frambära ett glädjebud för de fattiga. Syn för de blinda och frihet för de fångna. Att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren. Därefter rullar han ihop boken och går och sätter sig. Sedan säger han: ”Idag har detta skriftställe besannats för er som hör mig”. När stadsborna bevisar för honom att man verkligen inte kan bli profet i sin egen hemstad – de misstror honom eftersom han för dem är snickarens son – börjar han tala om hur det var många israeliter som led under svält och sjukdom under profeterna Elias och Elishas tid, men profeterna hjälpte inte dem utan hedningar. Det gör dem så rasande att de är nära att kasta honom över ett stup utanför staden.
Glädjebudet,
det är evangeliet. Ev angelion
betyder gott budskap eller god nyhet på grekiska. När en ny kejsare hade kommit
till makten tog man det som ett evangelion,
ett gott budskap, eftersom man satte hopp till kejsaren att han skulle skydda
folket och skapa välstånd i riket. Men här kommer de första tecknen från en ny slags
härskare, en som inte vill bli kung på jorden utan i himlen – och i
människornas hjärtan. Ty Guds rike ser man inte. Det finns inom oss. Nådens år
var enligt den israelitiska lagen ett år då slavar skulle friges och alla
skulder skulle avskrivas. Detta för att ingen i Israel skulle hållas i ständig
träldom. Alla kan komma på obestånd, men ingen ska få lida för det livet ut. Man
ska kunna få upprättelse så att man kan återinträda i samhället som en fri och
ansvarstagande och bidragande medborgare. Som medborgare i Guds rike, Kristi
rike, kallas vi dagligen att vara fria och modiga. Inte så att de tokigheter vi
har ställt till med sopas under mattan. Tvärtom. Utan genom att verkligen ta
tag i det onda från det förgångna så att det inte förgiftar oss själva och våra
relationer längre.
Ett
nådens år från Herren betyder att vi befriar och befrias. Till och med jorden
skulle få vila genom att ligga i träda för att den inte skulle tröttas ut. En uttröttad
jord kan inte längre ge någon skörd. Hör, du som har öron. Ett
nådens år från Herren, en hämndens dag från vår Gud, att trösta alla som sörjer
och ge de sörjande i Sion huvudprydnad i stället för aska, glädjens olja i
stället för sorgdräkt, lovsång i stället för modlöshet. De skall kallas
”rättfärdighetens träd”, som Herren planterat för att visa sin härlighet
(Jesaja 61:2-3). Det är det som är målet för allt som Jesus har gjort och
fortfarande gör med oss människor. Föll vi ner ska vi resas upp till att bli
rättfärdighetens träd. Det som fällde oss ska vi få befrias ifrån. Därför vill
jag rikta en uppmaning till dig och mig; låt oss använda denna adventstid till
att fundera på vad befrielse skulle innebära för oss just idag. Vad vill du
befrias ifrån? Och vad kan du befria din medmänniska ifrån? För det är inte
bara en present- och julmatstid som ligger framför oss. Det är framför allt en
gåvotid och en hjälptid och en vilotid för dig och för mig. Så låt oss tända
det första ljuset idag för den goda nyheten om ett nådens år från vår Gud och
en länge väntad ankomst av en vän som vill in i ditt hjärta där du har berett
ett rum för honom. Jesus ska komma, ljuset ska lysa i mörkret och mörkret ska
inte besegra det.
Vi ber:
Gud, du som kommer till oss i vår egen mänskliga
skepnad och talar till oss genom en människas mun, gör oss lyhörda för det rop
som du har hört och hjälp oss att se den nöd som du har sett så att vi kan komma
till deras befrielse så som du befriade Israel ur slaveriet. Och hjälp oss att förstå
ditt bords hemlighet; ett enda bröd och en enda mänsklighet.
Amen.
Som postludium idag har jag valt Gå, Sion, din konung
att möta. Jag tycker att sista versen är väl värd att begrunda
lite extra eftersom den säger mycket om vad det glada budskapet handlar om.
Han
kommer till sörjande hjärtan, och livet får annan gestalt.
Han kommer
med makt att regera tills Gud uti alla blir allt.
Var glad,
var glad! Var glad för din Herre och Gud.
Var glad,
var glad, och hylla din konung och Gud!
Mattias
Postludium: Gå, Sion, din konung att möta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar