söndag 30 november 2014

Första advent



Ett nyfött barn mitt i ett bombattentat
En soluppgång över en försurad sjö
Världen är fantastisk
Och vedervärdig
Människan är kärleksfull
Och grym
Himmel och helvete sida vid sida
Mitt i detta finns vi

Gud gjorde ett statement genom en människa för tvåtusen år sen
Nu gör han det igen
Genom dig
Du har ett val

Gud, kyrkan, Bibeln, Jesus – vad handlar det om?
Det handlar om dig
Ditt liv
 
Du är döpt till liv
Inte till död
Du är älskad
Inte hatad
Vad dom än säger
Vad dom än gör
Är du älskad
Glöm inte det

Vi har det så bra idag så vi behöver inte Gud.
Vetenskapen har ju förklarat allt. Vad ska vi med tro till? Med Gud till? Med Jesus till?
Men vet ni – jag tror att vi behöver allt detta mer än nånsin.
För med all vår materiella standard så mår vi ofta dåligt.
Med all vår teknologi blir vi tomma
Ensamma
Övergivna
Som ensamma övergivna sommarkatter drar vi omkring och förstår inte var alla tog vägen
Tyckte de inte om mig?
Hur kunde de bara åka och lämna mig kvar?
Jag är hungrig.

Men saliga är dom som hungrar och törstar.
Det säger Jesus.
Dom ska bli mättade.
Saliga är dom som hoppar jämfota av ilska över världens orättvisor.
Dom ska se Gud.
Saliga är dom som är fattiga i anden.
Dom ska stå i gathörnen och ropa på polisen när skinnskallarna knackar bög.
När bombplanspiloterna trycker på knappen
Och en stad till går upp i rök
Saliga är dom som tigger med en pappmugg i handen
Dom ska se föraktet i dina ögon som går och lägger sig med dig och inte låter dig somna om
Saliga är dom
Sannerligen

Amen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar