söndag 28 april 2013

Om predikan



Detta är en blogg om predikan. Rubriken till trots kommer det inte att serveras någon nakenhet här, utan den är inspirerad av Jamie Oliver som kallades den nakne kocken för att han levererade enkla och snabba matrecept. Min ambition är här att predika enkelt och klart och från hjärtat. En predikan ska innehålla ett evangelium, varmed menas ett budskap som befriar och inger hopp och livsmod.
Den som i mitt tycke har formulerat de bästa orden om predikan är missionspastorn* och homiletikläraren Runar Eldebo i sin bok Konsten att predika från 1995. Han skriver: ”Ordet är givet i världen och söker sig till människorna som är ordets syfte och mål. Människan är skapad i världen och söker sig till sin källa som är samma ord. Predikans situation är därför ett ord, talat till människorna. Predikan är detta tal som människorna har att ge akt på. Det konstitutiva för predikan är, att ett ord finns att tala, och att människor finns som lyssnar. Där dessa två är för handen, där är predikan. Det är därför inte så, att predikan kräver ett liturgiskt sammanhang och en omgivning av gudstjänst. Där ordet talas till människor, där är predikan.” Och: ”I ett missionssammanhang kan mycket väl ordet räckas till människor alldeles utan att en text är läst innan. Det enda konstitutiva för predikan är ordet och människorna. /---/ Ordet är givet. Ordet är klart. Ordet ska predikas.”
                      Vad som griper mig i Eldebos ord är själva angelägenheten. Ordet är givet – ordet ska predikas. I Bibeln är Guds ord ett mångfacetterat och fascinerande begrepp. Gud skapar genom att tala. Guds verkande kraft i skapelsen framställs som ett tilltal, ett tilltal som når oss genom Jesus som är Gud som människa. Johannesevangeliets ord är välkända i sammanhanget, om Ordet som fanns i begynnelsen, fanns hos Gud och var Gud och varigenom allt är skapat. I detta ord fanns liv som var människornas ljus och som mörkret inte har besegrat. Och ordet blev människa – Jesus Kristus. I Jesaja säger Gud själv om sitt ord:
”Liksom regn och snö faller från himlen och inte vänder tillbaka dit utan vattnar jorden, får den att grönska och bära frukt och ger säd att så och bröd att äta, så är det med ordet som kommer från min mun: det vänder inte fruktlöst tillbaka utan gör det jag vill och utför mitt uppdrag.” Jesaja 55:10-11
                      För mig är det en stor förmån att få predika. Jag klagar inte över små församlingar. Visst finns det en tjusning i fullsatta kyrkor, men jag får ändå tala oemotsagt inför dem som är där. Det inger ett visst ansvar. Jag har predikat ett antal gånger sedan sommaren 2010 då jag antogs som prästkandidat för Lunds stift, och om mina planer håller kommer jag att predika yrkesmässigt från och med juni 2014. Den som vill ta del av några av mina predikningar kan göra det på www.predika.nu, en sajt jag önskar att fler predikanter kunde nyttja. Då hjälper vi varandra med inspiration och idéer. Jag låter detta vara nog sagt för stunden. Gud välsigne dig och hoppas vi möts i den fysiska verkligheten.  

* Svenska Missionskyrkan ingår numera tillsammans med Svenska Metodistkyrkan och Baptistsamfundet i Sverige i det nyligen bildade samfundet Gemensam Framtid.

Litteratur: Eldebo, Runar (1995). Konsten att predika. Stockholm, Verbum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar