söndag 13 april 2014

Vem vill vara med mig?




Denna predikan är skriven för en övning av högmässan vid Pastoralinstitutet i Lund och i form av ett samtal med några barn ur barnkören. I övningen deltog inga barn utan spelades av andra studenter. Barnens svar kan bara förutsättas; texten visar vad jag ville prata med dem om.

Hej! Jag tänkte prata med er litegrann, får jag det?

Ni har ju läst den här boken i barngruppen, eller hur? Den som heter Jesus, åsnan och korset och som handlar om precis det som vi firar idag, när Jesus rider in i Jerusalem innan påsken och det som händer under påsken. Och på framsidan är det ju en bild på det, när Jesus kommer ridande på åsnan och alla är glada och viftar med palmblad. Precis som vi gjorde när vi gick in här i kyrkan för en stund sen.

Och när Jesus rider in i stan så är ju alla jätteglada och vill vara med Jesus. Men sen, när påsken kommer, då är det tvärtom. Då vill ingen vara med Jesus och han är helt ensam. Och några är till och med väldigt dumma mot Jesus. Och så tänker jag att så kan det vara för oss också. Att ibland så tycker alla om en och vill leka med en. Men en annan gång så vill ingen vara med en och alla kanske till och med är dumma och retas och så. Känner ni igen det? Kan det vara så?

Men händer det ibland att det är nån som inte får vara med? Som blir utanför? Varför blir det så?

Men varför är folk dumma ibland? Retas och slåss och så. Kan det vara för att de tror att ingen tycker om dem?

Vad ska man göra då?

De var ju faktiskt så dumma mot Jesus så att han dog. Men sen, ett par dar senare, då levde han igen! Och då när Jesus levde igen, försökte han att vara dum tillbaka då? Nej, utan då sa han att alla fick vara med honom ändå, fast de hade varit så dumma. Och då var det säkert många som ångrade sig och sa förlåt. Har ni sagt förlåt nån gång?

Vet ni vad jag tror? Jag tror att det är jättebra att man kan be om förlåtelse och förlåta om nån har varit dum. Men jag tror också att det inte är så lätt alla gånger och att man inte ska känna sig tvingad att förlåta. Men det är ändå bra att det finns förlåtelse och att det var det Jesus ville visa oss.

Tack för att jag fick prata mer er! Ni ska sjunga med mig om en liten stund, eller hur? Änglarna i himlen sjunger helig? Ha det bra så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar