torsdag 3 juli 2014

När Gud kallar



Text: Domarboken 6:11-16

I fokus för texterna för den här veckan ligger känslan av otillräcklighet hos den som tilltalas. Gideon protesterar när Gud kallar på honom och säger att hans släkt är den oansenligaste och att han själv är alldeles för ung. Samma slags invändningar vi möter hos Moses och Jeremia. ”Jag är för ung!” ”Jag kan inte tala!” Men Gud lovar att ingjuta mod i dem han kallar. Även om du inte tror på dig själv så tror Gud på dig, och Gud kommer att ge dig det självförtroende du behöver. Det är evangeliet idag och ett budskap jag tror att vi alla behöver höra.

När Gud kallar så är inga av våra egna invändningar eller vår egen känsla av otillräcklighet relevant. Det enda som är relevant är just detta att Gud kallar. Och på det kan vi bara svara ja. Vi kallas ju redan när vi döps; ”Jesus Kristus, den korsfäste och uppståndne, kallar dig att vara hans lärjunge”. Vi kallas alltså som dem vi är, och Gud känner oss redan bättre än vi själva gör eftersom han inte ser oss med självkritikens utan med kärlekens ögon.Vi har det ju faktiskt också i överlåtelsebönen som ofta beds i vår kyrka:

Du som ville mitt liv och har skapat mig efter din vilja, ALLT i mig känner du och omsluter med ömhet, det svaga likaväl som det starka, det sjuka likaväl som det friska.

Och sedan kommer gensvaret:

DÄRFÖR överlåter jag mig åt dig utan fruktan och förbehåll. FYLL MIG med ditt goda så att jag blir till välsignelse. Jag prisar din vishet, du som tar till dig det svaga och skadade och lägger din skatt i bräckliga lerkärl.

Vi ber:

Gud, vi kommer till dig med alla våra känslor inför det uppdrag du ger oss som kyrka och som individer. Hjälp oss att se oss själva så som du ser oss; som starka, värdefulla och värda att ta ansvar. Gör oss frimodiga så att vi vill och vågar ta oss an det som möter oss och lita på att du är med oss hela vägen.
Amen.

Mattias


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar