tisdag 30 juli 2013

Glada nyheter! Du är utvald!





Igår blev jag uppringd av en telefonförsäljare från Combilotteriet som inledde sitt käcka snack med att hon hade glada nyheter till mig. De hade visst lottat bland svenska telefonnummer. Mer uppfattade jag inte innan jag sa hejdå och la på. Jag har blivit rätt brysk mot säljare numera och är säkert inte ensam om det. Men visst är det underligt hur man kan bli utvald och en av de få som får chansen och erbjuds otroliga möjligheter av de här företagen? Jag kunde ju inte annat än associera de glada nyheterna till evangeliet, som ju betyder glad nyhet eller glatt budskap. Begreppet går tillbaka på det citat ur Jesaja som Jesus reciterar i Nasarets synagoga: ”Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud [min kursivering] till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna, syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren” (Lukas 4:18-19 och Jesaja 61:1-2). Tänk om jag hade fortsatt prata med den käcka tjejen? Då hade jag kunnat säga nåt i stil med: ”Och jag som trodde att de glada nyheterna var att Jesus lever?” eller liknande. Men man vet av erfarenhet det inte lönar sig att försöka snacka omkull dem.
                      Sedan kom en hemsk tanke; tänk om kyrkan hade betett sig så? Eller snarare; tänk att det finns kyrkor som beter sig nästan så! Som hanterar tron som en handelsvara, frälsningen som en lotterivinst som man bara ska visa sin vilja att ta emot. Du har ju vunnit högsta vinsten! Problemet är att bakom en sådan taktik ligger det ofta ett andligt nigeriabrev eller bluffaktura där man bara vill att du ska punga fram dina pengar utan att det kommer vare sig dig eller nån annan till godo. Jag tror hellre på doktor Martins ord i de två sista av de nittiofem teserna; ”De kristna ska uppmanas att sträva efter att följa Kristus, deras huvud, genom straff, död och helvete, och inte låta sig invaggas i falsk andlig säkerhet utan snarare lita på att få träda in i himlen genom många bedrövelser.” Det vill säga, kommer det någon och lovar dig guld och gröna skogar mot att du öppnar på börsen och dessutom garanterar dig en plats i paradiset, då ska du dra öronen åt dig. De moderna avlatsförsäljarna är ofta värre än de medeltida. Jag ska bidra med en egenhändigt skriven dikt:

de vackra korsen bär så länge livet leker men när allting rasar så faller de och istället för bladguld får du två rostiga spikar genom händerna och när du hänger där och skriker min gud min gud varför har du övergivit mig då ska du finna att ditt kors är både snett och skevt och fult men det bär det bär det bär dig för på sina axlar bär han dig till golgata

Att vara utvald är ingenting exklusivt. Vi är alla utvalda. Vi har alla en stående inbjudan från Gud att komma och ta emot den stora vinsten som Jesus har vunnit åt oss genom att dö och uppstå. Det är inte en ekonomisk vinst men en mänsklig vinst och en andlig vinst. Livet innebär många bedrövelser, men genom dem bärs du av den som en gång besegrade döden. Det är den verkligt glada nyheten. Det är evangelium.

Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar