Idag blir det en kort betraktelse på temat andlig
klarsyn, som handlar om att kunna se och distingera mellan gott och ont, nåd
och synd, uppbyggande och nedrivande. Klarsynen jag tror mig kunna leverera är
denna; låt dig inte luras av att någonting har en kristen stämpel på sig. Allt är
inte guld som glimmar, och som aposteln skriver i denna söndags text ur Första
Korintierbrevet så har en grund lagts som man sedan kan bygga på med vad man
finner gott och tillgängligt. Bygget kommer dock att prövas av eld och den vars
bygge brinner upp ska själv räddas, men som ur eld. Evangelietexten är ju den
självklara när vi talar om byggen; den som bygger på berggrund och den som
bygger på sand. Stormen kommer, och huset på berggrunden står kvar medan huset
på sand rasar och raset blir stort. Hållbarhet förefaller alltså vara ett
underliggande tema. Vad som är hållbart visar sig med tiden, då alla slags
stormar med tiden kommer att ansätta det vi försöker bygga.
Världens äldsta
mänskliga kultur anses vara de australiska aboriginernas. De har levat på denna
enorma ö av kontinental storlek i minst fyrtio tusen år, sannolikt mycket
längre. Deras kultur liknar inte alls vår. Jag kan åka till Australien och se
allt jag ser här; västerländsk kultur, enorma städer, McDonalds och så vidare. Och
jag kan åka dit och se någonting som inte finns någon annanstans i världen. I en
urtid som kallas tjukurrpa (översatt som drömtiden) skapade urvarelser som
kallas förfäderna den värld människorna bebor, och på människorna ligger sedan
dess ansvaret för att upprätthålla deras skapelse intakt. Varför har inte dessa
folk förändrat sin livsvärld? Ett svar är kanske att behovet inte har funnits. Men
det inhemska svaret är att man helt enkelt inte ska förändra sin omvärld
eftersom man är en del av den. Man lever så hållbart det bara går; trots kärva
förhållanden i ökennära områden har man överlevt på vad naturen själv har
erbjudit.
Första Mosebok kapitel
ett och två ger människan två funktioner gentemot den värld Gud har skapat;
dels att härska över den (1 Mos 1:26-28) och dels att bruka och vårda den (1 Mos
2:15). Det kan förefalla som om urfolken, som ofta är naturfolk, är de som
brukar och vårdar medan vi andra har satsat allt på att härska och betvinga. Kombinerat
med en självsyn som har handlat västerlänningens överlägsenhet har betvingandet
också drabbat andra folk och kulturer. Än idag är det urfolken som tvingas
flytta på sig när vår konsumtionskultur kräver allt större naturresurser. Vem är
det som har byggt på klippan och vem har byggt på sand? Och framför allt – när kommer
den stora stormen?
Mattias
Bilden ovan är ett konstverk av den
australiensiske konstnären George Ward Tjungurrayi. Mer av hans konst kan ses
här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar