måndag 15 juli 2013

Några tankar om Skriftens auktoritet




Jag är inte särskilt intresserad av att diskutera Bibeln i termer av auktoritet och sanning eftersom det är begrepp som är förknippade med makt och gör att Skriften blir ett vapen som vi slår varandra i huvudet med när vi inte är överens. Jag är mycket mer intresserad av att diskutera Bibeln som daglig föda och en del av det dagliga bröd vi ber om i Herrens bön. Det är mitt intryck att de som hävdar Bibelns oantastliga auktoritet mest är ute efter att hävda sin egen oantastlighet. För varför diskuterar man Bibelns sanning om inte för att positionera sig och i förlängningen få rätt gentemot andra? Men om Bibelordet är något vi alla behöver ställer vi oss i en ödmjuk position gentemot den som är dess kärna och blir därmed sinsemellan likvärdiga.
                      För en kristen människa är Bibelordet är daglig föda. För dess ord och texter gäller samma budskap som för nattvarden; tag och ät! Jag ser det inte som fruktbart att dissekera sönder texterna för att finna vad som är det gudomliga och vad som är det mänskliga i Bibeln. Jag tror inte att allt i Bibeln är del av den gudomliga uppenbarelsen. Allt som görs och sägs i Bibeln är inte föredömligt. Men i allt det mänskliga finns Gud och i allt det gudomliga åsyftas människan. Därför är också Kristus Skriftens kärna och stjärna eftersom han är Gud och människa.
Innehåller Bibeln Guds ord? Ja. Men Guds ord är ett större begrepp och inte rakt av liktydigt med Bibelordet. Guds ord är en kraft som ger liv och upprätthåller liv. ”Liksom regn och snö faller från himlen och inte vänder tillbaka dit utan vattnar jorden… så är det med ordet som kommer från min mun: det vänder inte fruktlöst tillbaka utan gör det jag vill och utför mitt uppdrag” (Jesaja 55:10-11). För att Bibelns ord ska bli något mer än ett skrivet ord som står i en bok måste det komma i kontakt med levande varelser – oss! Bibeln är ett redskap, ett verktyg. Det ska inte stå som en prydnad i min bokhylla utan användas dagligen för min egen självutveckling som människa och kristen. Den ska få fläckar på sidorna. Den ska ha anteckningar i kanten. Den ska slitas och slitas ut. Då kommer den till sin rätt.
                      Visst har Bibeln auktoritet. Men inte på ett sådant sätt att en människa med dess hjälp ska få rätt över en annan i någon dispyt utan såsom dagligt bröd och föda och någonting som vi behöver. Människan ska inte leva bara av bröd utan av varje ord som utgår från Guds mun, säger Jesus. Brödet avser självklart maten vi äter, men även nattvarden som är det bröd som serveras i mässan. Det tar vi heller inte emot bara för att det är en fin ritual – eller för att visa vår fromhet för den delen – utan för att det är föda, vi behöver det.

Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar