I en artikel på ledarplats i Kyrkans tidning citerar
Barbro Matzols teologen och forskaren Patrik Hagman vid Åbo akademi i Finland. I
boken Efter folkkyrkan – en teologi om
kyrkan i det efterkristna samhället försöker han se en väg framåt för
folkkyrkorna i Norden. Och hans recept är att sluta se problemet med vikande
medlemssiffror enbart som ett konsumentproblem och ange verksamhetsutbudet som
enda skäl till medlemskap. Man måste våga ställa tuffa frågor – teologiska frågor
– kring kyrka och kristen tro. Hagman problematiserar våra låga trösklar och
vår ovilja att vara exkluderande. För mig har de låga trösklarna inneburit att
alla ska känna sig välkomna in. Inte att vi som kyrka inte ska våga stå för
något. Med risk för att låta självmotsägande tror jag att vi måste våga vara
tydliga med var vi står och därmed riskera att nån inte vill vara med. För mig
är tydlighet inte detsamma som att vrida klockan tillbaka och riva upp
kontroversiella beslut kring prästämbete och äktenskap – för att ta ett par
tydliga exempel :) Tydlighet är inte detsamma som konservatism i mina ögon.
I Första Johannesbrevet
står att Gud är kärlek och att den som förblir i kärleken förblir i Gud och Gud
i honom. Vackert. Men i samma brev står att den som syndar är djävulens barn. Vad
gör vi med ett sådant yttrande? Problemet är inte att det står sådana saker i
Bibeln, men det blir ett problem om vi duckar för dem. Var exempelvis Jesus en etisk
lärare eller mänsklighetens frälsare? Svaret är att han var båda! Vad Jesus
lärde kan aldrig skiljas från vad han gjorde. Jesus måste dö på korset för att
människornas skuld var så stor att de själva inte kunde betala den. Det låter
tufft, men det är ju bara att se sig omkring och konstatera att vi inte klarar
av att vare sig ta hand om varandra eller den värld vi lever i. Han uppstod för
att visa oss en väg ut, ett sätt att bryta den destruktiva onda cirkeln. Fortsättningen
på den Bibelvers jag citerade ovan är att Guds verk har uppenbarats för att
utplåna djävulens verk. För varje kraft finns en motkraft. Patrik Hagman menar
att en möjlighet för kyrkan är att vara en ”kontrastgemenskap”, och det saknas
sannerligen inte saker i vårt samhälle som behöver kontrasteras. En gemenskap
där det är andra saker som värderas än makt, materialism och lönsamhet. Så
utbreds Guds rike.
Jag har under mina år
som teologistudent sett ett par studiekamrater lämna Svenska kyrkan och gå till
andra kyrkor. Jag tror inte det enbart beror på synen på äktenskap och prästämbete.
Jag tror det är frustration över en upplevd otydlighet som också jag personligen
ofta känner. Vi har mycket att vara stolta över. Men vi måste våga kommunicera
det tydligare. Jag tror att människor idag vill ha tydliga alternativ och
alltmer vänder sig bort från dem som upplevs som otydliga och luddiga. Att vara
kristen är ett ställningstagande. Vi måste våga säga halleluja. Jag vågar. Vågar
du?
Mattias
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar