Idag är det måndag, och igår söndag bjöd jag in
till en enveckas gemensam arbetsprocess för att i slutet av veckan ha en färdig
predikan. Utgångspunkten för denna sjudagarsutmaning är boken The Practice of Preaching av Paul Scott
Wilson, eftersom den är uppbyggd kring att just göra ett moment i
skrivprocessen varje dag från måndag till lördag. Vi kommer inte att följa hans
bok in i minsta detalj, men vi kommer att följa hans tågordning. Varje dag
kommer alltså att omfatta ett moment och därmed en ”hemläxa” till nästa dag. På
söndag redovisas slutresultatet. Vad jag kommer att göra är att själv göra
läxan och redovisa detta i nästa dags inlägg, sammanfatta eventuell input från
bloggens läsare och ge en ny hemläxa till nästa dag. Så kommer det att
fortsätta tills söndag då vi förhoppningsvis kommer att ha en färdig och
riktigt bra predikan! Processen ser ut som följer:
- Måndag: textanalys. Vi läser texten, strukturerar den, funderar på vad den handlar om osv.
- Tisdag: sammanlänka Bibel och nutid. Här söker vi efter lag och nåd (trouble and grace med Wilsons ord) i både texten och vårt eget samhälle.
- Onsdag: en exeges (analys) av nutiden. Vi gör en analys av vår omvärld och identifierar behov hos församlingen och söker berättelser och bilder som är användbara.
- Torsdag: predikans form. Vi ser på hur predikan ska vara strukturerad.
- Fredag: retorik. Vi funderar över hur människor talar idag och hur vår predikan ska framföras.
- Lördag: evangeliets ärende. Vi grundar predikan teologiskt och försäkrar oss om att vi predikar evangelium.
- Söndag: predikan är klar!
Om detta
ska fungera behöver du vara delaktig och använda kommentarsfältet, twitter
eller Facebook för att ge respons! Annars kan du alltid ta del av min process,
men min tanke är att det blir både bättre och roligare om vi gör detta
tillsammans. Är du med? Första delen
kommer i nästa inlägg som publiceras om en stund (eller under dagen).
MÅNDAG: TEXTEN
Eftersom målet är att skriva en predikan inför
nästa söndag, som är pingstdagen, ska vi använda en av texterna för pingstdagen.
Och jag har valt den text som står som alternativ till evangelietexten,
nämligen Apostlagärningarna 2:14-21. Texten lyder:
Då steg Petrus fram med de elva andra och tog till
orda och talade till dem: ”Judar, ja alla ni som bor i Jerusalem, detta skall
ni veta, lyssna till mina ord. Det är inte som ni tror, att de här männen är
berusade, det är ju bara morgon. Nej, detta är vad som har sagts genom profeten
Joel:
Och det
skall ske i de sista dagarna, säger Gud,
att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söder och döttrar skall
profetera, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar. Ja, över
mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande, och
de skall profetera. Jag skall låta
sällsamma ting visa sig uppe på himlen och tecken nere på jorden, blod och eld
och moln av rök. Solen skall vändas i mörker och månen i blod, innan Herrens
dag kommer, den stora och strålande. Men var och en som åkallar Herrens namn
skall bli räddad.
Vad vi ska göra nu är två saker. Först ska vi göra
en textanalys och sedan ska vi formulera
vad Wilson kallar en ”theme sentence”.
En theme sentence är alltså en kort mening som formulerar vad som är textens
angelägenhet och ärende. Vi börjar med textanalysen. Den gör vi genom att
ställa ett antal frågor till texten. Frågorna jag ställer upp här är ett urval
av totalt 35 frågor Wilson formulerar i sin bok. Den som eventuellt har boken
kan använda dem.
- Allra först säger Wilson att man ska läsa texten om och om igen. Man kan blunda och föreställa sig händelsen utifrån de ledtrådar texten ger. Man kan till och med be texten och tänka på varje detalj när man ber. Sök efter sådant du inte har lagt märke till tidigare.
- Vilken form eller genre har texten? Dvs är det poesi, prosa, tal, historia, liknelse osv.
- Vilken funktion har texten? Dvs vad är dess ”livesammanhang” då och nu?
- Vad gör Gud direkt eller indirekt i texten? Försök finna en handling från Guds sida.
- Markera nyckelbegrepp och nyckelmeningar som du tycker klargör vad avsnittet handlar om. Om du kan, kolla upp begreppen på originalspråket.
- Vad sker omedelbart före och efter texten?
- Försök strukturera upp texten. Även Bibeltexter har ofta berättartekniska strukturer som gör att ett textavsnitt har en kulmen eller en stegring. Kan du finna en sådan struktur? Försök bena ut den så gott du kan.
- Sök efter paralleller mellan denna text och andra Bibelställen. De flesta Biblar innehåller referenser till andra Bibelställen längst ner på sidan. Finns det sådana till din text, leta upp dem. Tips från coachen; kursiv text i Nya testamentet är citat från Gamla testamentet!
- Vilken är Guds dom? Vilken (om någon) lag, dom eller mänskligt tillkortakommande anspelas det på?
- Vilken förändring förväntas av människorna?
- Vad säger texten om Guds kärlek?
- Vad ombeds vi göra?
- Vilket verb fångar bäst Guds handlande i texten?
- Hur kan texten kopplas till korset, uppståndelsen, uppstigandet och/eller pingsten(!) – dvs det som är evangeliets hjärta?
Försök nu formulera en theme sentence (hur
översätter man ett sådant begrepp?) utifrån vad som verkar vara angeläget i
texten. Wilson ger några råd: välj en hoppingivande handling från Guds sida,
formulera en enkel mening, gör Gud till meningens subjekt, välj ett verb som är
så aktivt som möjligt och gör ett konstaterande, inte en fråga.
TILL SIST:
Se inte detta som en värre utmaning än att du gör det du kan, vill eller hinner!
Har du frågor, använd kommentarsfältet, jag får alla kommentarer i min epost!
Eller twitter/Facebook. Nästa del i utmaningen kommer imorgon. Då redovisar jag
också hur jag har gjort. Lycka till!!
Mattias
Litteratur: Wilson, Paul Scott (2007). The
practice of preaching. 2. rev. ed. Nashville: Abingdon Press
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar